Veilige Kerk
De Bethel Pinksterkerk Arnhem (verder op deze website genoemd BPKA) wil een kerk zijn waar jij je veilig voelt. Een plek waar grenzen gerespecteerd worden en grensoverschrijdend gedrag op het gebied van misbruik en/of manipulatie voorkomen wordt. We beseffen dat we als kerk niet immuun zijn voor de risico’s van verschillende vormen van misbruik. Met name als we het hebben over kwetsbare groepen zoals kinderen, jongeren of mensen die vanuit zorg in een afhankelijkheidsrelatie tot een ander staan.
Vanuit deze urgentie heeft de BPKA een aantal maatregelen genomen, die enerzijds bijdragen aan preventie (het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag c.q. misbruik) en anderzijds leiden tot een adequate aanpak als er sprake is van (vermeend) grensoverschrijdend gedrag c.q. misbruik.
Op de eerste plaats omdat we de verantwoordelijkheid hebben om veiligheid te bieden aan allen die kwetsbaar zijn. Bovendien stelt de overheid in het kader van Good Governance steeds meer eisen aan de veiligheid en de inrichting van organisaties, waartoe ook de kerken behoren. Reden waarom wij ons als BPKA hebben aangesloten bij hét meldpunt voor de evangelische en pinksterbeweging, stg. Gedragscode Leidinggevenden.
Gedragscode
Voor alle functionarissen (inclusief vrijwilligers) binnen de gemeente geldt dat zij te allen tijde op een gepaste en respectvolle manier omgaan met de mensen die aan hun zorg zijn toevertrouwd. Belangrijke uitgangspunten in de omgang zijn:
- Het vier-ogen-principe bij de omgang met minderjarigen. Er wordt in hoge mate naar gestreefd minimaal twee personen op een groep te hebben.
- (Pastorale) gesprekken worden zoveel mogelijk met twee werkers (pastorale werkers, jeugdleiders, kringleiders, etc.) gevoerd. Nooit wordt een dergelijk gesprek gevoerd als man alleen met een vrouw of andersom.
- Lichamelijke aanraking (zoals bv. een hand op iemands schouder) vindt uitsluitend plaats na toestemming van de andere partij.
Deze opsomming is niet uitputtend, echter in alles wordt de veiligheid van de ontvanger vooropgesteld.
Aannamebeleid
Alvorens iemand voor een taak, waarbij kwetsbare groepen betrokken zijn, wordt aangenomen, zal er een screening plaatsvinden. Deze screening omvat de volgende zaken:
- Navraag naar gedrag en karakter. Dit gebeurt binnen het Geestelijk orgaan (GO) en eventueel de diaconie. Zo nodig worden externe partijen (bv. een vorige kerkelijke gemeente) geraadpleegd;
- Een intakegesprek met de betreffende persoon;
- Aanvraag van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag);
- Ondertekening van een Verklaring van Geheimhouding.
Vertrouwenspersonen
Met elkaar willen we een veilige kerk zijn.
Om grensoverschrijdend gedrag c.q. misbruik te melden of te bespreken, heeft BPKA een tweetal vertrouwenspersonen aangesteld, die je kunt benaderen als je geconfronteerd wordt met een vorm van ongewenst gedrag dan wel misbruik in de gemeente.
Onze vertrouwenspersonen staan open voor jouw verhaal en kunnen je adviseren hoe hiermee om te gaan. De vertrouwenspersonen zijn voor een periode van 5 jaar aangesteld door het GO (Geestelijk Orgaan), maar kunnen onafhankelijk opereren van de gemeenteleiding.
De vertrouwenspersonen zijn: zr. Febe Janssen en zr. Anne Rijnaard.
Zij zijn te bereiken via tel.nr.: 0619789980 (zr. F. Janssen)
en tel.nr.: 0618297864 (zr. A. Rijnaard)
of via het emailadres: vertrouwenspersoon.bpka@gmail.nl.
Elke melding bij de vertrouwenspersoon zal vertrouwelijk behandeld worden, maar vertrouwelijkheid mag niet gijzelen. Hiermee bedoelen wij dat wat in vertrouwen is gedeeld, de vertrouwenspersoon niet mag weerhouden om actie te ondernemen als hij of zij gezien de ernst van de zaak (bv. in geval van strafbaarheid) daar reden toe ziet.
In geval van seksueel misbruik of wanneer sprake is van andere strafbare feiten zal aangifte worden gedaan bij de politie.
Stichting Evangelisch Meldpunt (SEM)
Onze gemeente is aangesloten bij de SEM (Stichting Evangelisch Meldpunt). Het leiderschap van de gemeente heeft zich gecommitteerd aan de gedragscode voor leidinggevenden in kerken en gemeenten, opgesteld door SEM. Deze gedragscode is opgesteld ter voorkoming van machtsmisbruik door leidinggevenden. SEM heeft een landelijk meldpunt waar een klacht over machtsmisbruik gemeld kan worden. Dit meldpunt is op werkdagen te bereiken van 09.00 – 17.00 uur via een speciale telefoonlijn 06-53464403.
Na de telefonische intake kan een vervolggesprek met een vertrouwenspersoon van SEM plaatsvinden. SEM vertrouwenspersonen zijn in het dagelijks leven werkzaam als hulpverlener en kunnen doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverleners, advocaten of naar de SEM-klachtencommissie.
Vertrouwenspersonen
Wanneer ga je naar een vertrouwenspersoon?
U gaat naar de vertrouwenspersoon als u een klacht heeft of een melding wilt doen over ongewenst gedrag binnen onze gemeente. Bijvoorbeeld bij pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie.
Als vertrouwenspersonen zijn wij er voor jullie om te luisteren, te ondersteunen en te helpen waar mogelijk. Of u nu behoefte hebt aan een gesprek, advies of gewoon iemand om je verhaal mee te delen, wij staan altijd voor u klaar.
Ons doel is om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin iedereen zich vrij voelt om openhartig te zijn.
Vertrouwelijkheid is voor ons van groot belang. Alles wat u met ons deelt, blijft tussen ons, zodat u zich op uw gemak kunt voelen in onze gesprekken. Alles wat er besproken wordt is geheim en vertrouwelijk.
U kunt contact met hen opnemen via onderstaande gegevens:
Wij zijn te bereiken via tel.nr.: 0619789980 (zr. F. Janssen)
en tel.nr.: 0618297864 (zr. A. Rijnaard)
of via het emailadres: vertrouwenspersoon.bpka@gmail.nl.
Privacyreglement Bethel Pinksterkerk Arnhem (BPKA)
- Cookie: een klein bestand dat via een internetsite op (het IP-adres van) uw computer wordt geplaatst en informatie over uw bezoek aan de internetsite van de BPKA registreert;
- Reglement: dit privacyreglement;
- Privacywetgeving: Wet bescherming persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018: de Algemene Verordening Gegevensbescherming).
1. Toelichting op het Reglement
BPKA mag de gegevens die u aan haar verstrekt niet zonder meer verwerken. De Privacywetgeving is bedoeld om de privacy van personen te beschermen. Door deze wetgeving wordt het toegestane gebruik van uw persoonsgegevens door anderen beperkt. Op grond van deze wet heeft BPKA de plicht om haar leden:
- op de hoogte te stellen van de wijze waarop en het doel waarmee gegevens
door BPKA worden verwerkt; - te melden wie de gegevens kunnen inzien;
- voor het verwerken van bepaalde gegevens toestemming te vragen.
BPKA vindt uw privacy belangrijk. Daarom geeft BPKA in dit Reglement een toelichting op hoe zij met uw gegevens omgaat, wat het doel is van het gebruik daarvan en voor de verwerking van welke gegevens BPKA expliciet om uw
toestemming moet vragen.
2. De persoonsgegevens die BPKA gebruikt en het doel van het gebruik BPKA verwerkt (mogelijk) uw persoonsgegevens als u lid wordt of bent van BPKA, de website bezoekt, een bezoeker van BPKA bent, zich aanmeldt voor nieuwsbrieven
van BPKA, via het contactformulier contact met ons opneemt. BPKA verzamelt uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Deze gegevens stellen ons in staat om leden of geïnteresseerden te kunnen bereiken als dat nodig is. Bijvoorbeeld om u wekelijks de mededelingen te sturen en om u op de hoogte te houden van bijzondere
aangelegenheden, bv. de gezondheidssituatie van onze zieken als dat nodig is. In alle gevallen is daar toestemming voor van de betreffende persoon.
IP-adressen/cookies
BPKA houdt GEEN IP-adressen bij van (potentiele) leden die de website bezoeken en
registreert GEEN cookies.
3. Verstrekking persoonsgegevens aan derden
BPKA verstrekt (verwerkt) GEEN persoonsgegevens aan personen of bedrijven buiten de BPKA-organisatie, tenzij:
- dat verplicht is door een wettelijk voorschrift;
- u daarvoor toestemming heeft gegeven.
4. Plichten/beveiligde toegang/geheimhouding/bewaartermijn
BPKA verwerkt uw persoonsgegevens uitsluitend overeenkomstig de wet. Dit houdt (onder meer) in dat de gegevens alleen worden verwerkt voor het doel waarvoor ze verkregen worden en op een behoorlijke / zorgvuldige wijze
overeenkomstig de wet en dit Reglement.
- Uw persoonsgegevens kunnen enkel en alleen door een beperkt aantal personen van BPKA worden ingezien, tenzij in dit Reglement anders is bepaald.
- Bij de Bethel Pinksterkerk Arnhem zijn deze gegevens alleen toegankelijk voor de secretaris en de 2e secretaris van het Kerkbestuur. Tevens beschikken de ouderlingen en diakenen over een adres en telefoonlijst.
- De betreffende medewerkers van BPKA hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van alle aan BPKA verstrekte persoonsgegevens;
- Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor een goede administratie. BPKA hanteert in principe een termijn van twee jaar na het laatste kerkbezoek, waarna de gegevens vernietigd worden. De wet kan
een andere bewaartermijn voorschrijven. Als dat zo is zal BPKA zich aan de voorgeschreven wettelijke bewaartermijn houden.
5. Uw rechten als betrokkene
- Recht op informatie: het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden en met welk doel;
- Inzagerecht: het recht op inzage en afschrift van die gegevens voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad;
- Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn (recht op correctie en verwijdering). Aan het recht om (gedeeltelijke) verwijdering van uw gegevens te vragen, kan alleen tegemoet gekomen worden als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens niet op grond van een wettelijke regeling bewaard dienen te blijven;
- Het recht van verzet: het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
6. Beeldmateriaal
- Tijdens activiteiten van ons kerkgenootschap kan beeldmateriaal, zoals foto’s en video-opnamen worden gemaakt van de deelnemers en andere leden.
- Een lid dan wel een bezoeker van onze kerk kan aangeven dat hij/zij niet zichtbaar wil zijn op het beeldmateriaal. Dat gebeurt bij voorkeur op het moment dat begonnen wordt met het maken van foto’s of videopnamen. Ook achteraf kan een lid kenbaar maken dat hij/zij niet wil dat hij/zij zichtbaar in beeld is.
Nb! In het geval dat het kinderen betreft, dienen de ouders dit aan te geven. Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit per e-mail via secretariaat.bpka@gmail.com aangeven. Als uw verzoek wordt afgewezen, wordt aan u uitgelegd waarom. Een reden kan zijn dat uw dossier informatie bevat die van belang is of kan zijn voor anderen. U ontvangt binnen één maand na ontvangst van uw verzoek bericht van BPKA.
Ook als u een klacht heeft over de wijze van verwerking van uw persoonsgegevens kunt u contact met BPKA opnemen en probeert BPKA er samen met u uit te komen.
Heeft u een (andere) opmerking/vraag/suggestie? Ook daarvoor kunt u schriftelijk contact met ons opnemen.
Uiteraard zal BPKA ook met de in dit verband verstrekte persoonsgegevens vertrouwelijk en zorgvuldig omgaan.
Onze actuele contactgegevens zijn hier te vinden.
Privacyreglement BPKA versie augustus 2018